Het samenwerkingsverband in jeugdhulp in Zeeland, Zeeuwse Zorg Rondom Jeugd (ZZRJ), startte 1 oktober 2023 met een voordeurpilot. Een jaar lang testten Timon, Klaver 4, Educonsult, Kiek Zeeland en Agathos Hulpverlening of één voordeur voor het aanvragen van jeugdhulp werkt. “Wij zijn voorzichtig tevreden over de eerste resultaten van de pilot én we zien nog veel potentie die nu onbenut is gebleven”, zegt Eva van den Dries, directeur van Kiek Zeeland, een ggz-organisatie voor kinderen en jongvolwassenen.
Zeeuwse Zorg Rondom Jeugd
Binnen ZZRJ bundelen achttien Zeeuwse jeugdhulpaanbieders hun krachten om samen te zorgen voor meer passende zorg en kortere wachttijden in de jeugdhulp. De partners werken intensief samen om kinderen en jongvolwassenen de juiste zorg en ondersteuning te bieden. “Sinds 2019 bestond er een ZZRJ-aanmeldteam, maar er werd slechts een deel van de aanmeldingen bij de individuele organisaties doorgeschoven naar dit aanmeldteam”, legt Eva uit. “Terwijl we keer op keer zagen dat we door samenwerking in het aanmeldteam meer passende, zinnige en tijdige zorg konden realiseren. Met de voordeurpilot wilden we de positieve impact van de samenwerking in de jeugdhulp vergroten. Dat is tot nu toe een succes.”
Voordeurpilot
Vanaf 1 oktober vorig jaar is elke aanmelding bij een van de vijf organisaties automatisch een ZZRJ-aanmelding. Alle aanmeldingen door cliënten, ouders en verwijzers zoals een huisarts of jeugdarts komen binnen bij het voordeurteam van ZZRJ. “Het team, dat bestaat uit tien vaste medewerkers, gaat dan op zoek naar de best passende hulp, dichtbij huis en zo snel mogelijk. Onder andere de wens van de ouders en het kind / de jongvolwassene, het advies van de verwijzer en de diepgaande kennis van het totale zorgaanbod binnen ZZRJ, neemt het voordeurteam in overweging.
Ook wordt bekeken of door samenwerking met andere organisaties binnen én buiten ZZRJ, de wachttijd en de zorgkosten van een zorgtraject omlaag kunnen, en de kwaliteit omhoog”, zegt Eva. “Het combineren van verschillende soorten zorg, naast het betrekken van alle voorzieningen die beschikbaar zijn en de inzet van het netwerk, leidt tot meer passende zorg. Het maatschappelijk rendement van de begeleiding en behandeling gaat namelijk omhoog en de kosten omlaag”, legt Eva uit.
Resultaten en vervolgstappen
“Wij zijn voorzichtig tevreden over de eerste resultaten van de pilot”, zegt Eva. “Wachttijden zijn voor diverse doelgroepen gedaald en cliënten krijgen direct een goede screening. Ook kunnen verwijzers snel transparante informatie krijgen over het zorgaanbod, en krijgen cliënten veel meer maatwerk. Daardoor is de kans dat jeugdigen na een wachttijd alsnog worden doorverwezen, gedaald. De goede bereikbaarheid van de ZZRJ-voordeurteamleden blijkt de sleutel tot passende zorg in de Zeeuwse jeugdhulp. Daarom hebben we besloten om de bereikbaarheid uit te breiden naar 40 uur per week. Het telefoonnummer was eerder alleen in de ochtend bereikbaar. Drukbezette verwijzers die een casus (anoniem) aan een ZZRJ-zorgverlener wilden voorleggen, konden ZZRJ daardoor lastig bereiken. Binnenkort nemen frontoffice medewerkers van de vijf organisaties de ZZRJ-telefoonlijn over, om efficiënt om te gaan met zorgcapaciteit. Op veel momenten kunnen zij telefoontjes direct doorverbinden naar een van de tien voordeurteamleden, op andere momenten werken we met een vlot terugbelverzoek. Alles om op soepele wijze de juiste match te vinden tussen jeugdigen en hun gezin en een passende zorgverlener.”